mandag 29. april 2013

Hei og velkommen!

20.07.12


I dag starter jeg en ny blogg. Det er fordi jeg gjerne vil skille litt på temaene jeg skriver om. Denne bloggen vil handle mest om det å være en leder. Noen som kjenner meg vil sikkert si: Kan DU noe om det å være leder, da? Svaret mitt blir et absolutt JA, men det har av ulike årsaker vært veldig godt skjult de siste årene. Nå kjenner jeg imidlertid at det er på tide å stikke en fot utenfor skapet, og vise for meg selv og andre at jeg kan!

Akkurat i denne bloggen forteller jeg mye om egne opplevelser. Jeg ser at mange vil kjenne seg igjen i en del av tankene jeg deler her, selv de flotte damene jeg har blitt kjent med i helga. Og jeg lover å snakke mer om leseren i fortsettelsen!

Etter påske har det skjedd et par positive ting i livet mitt. For det første har jeg greid å kaste antidepressiva etter 15 år. Medisiner er bra i en akutt fase, men kan bli en kraftig brems hvis en bruker dem for lenge. Og akkurat det har jeg opplevd. Det verste var at når jeg spurte legen om å få hjelp til å slutte, kom spørsmålet: "Hvorfor vil du det? Åja, har du bivirkninger, men da kan vi jo se om vi finner et annet preparat." Men da sa fru Langøien stopp. "Jeg skal slutte". Egentlig visste jeg jo også at det var en vei tilbake hvis det ikke gikk, men nå går snart resten av tablettene tilbake til apoteket. Tårene triller litt mer enn de har gjort på ei stund, men hodet virker mye bedre. Og så greier jeg å sove nesten som normale mennesker.... , og jeg som trodde jeg bare var lat og hadde snudd døgnet. Vel, jeg har en jobb å gjøre enda, men det er en stor overgang å gå fra koma før 12 og til å kunne tenke tanker! Og så har jeg jo min egen "medisin" i produktene jeg ble kjent med for 3 år siden.

 Påsketur


Og så har jeg begynt på kurs. Jada, det har jeg gjort mange ganger før. Har til og med 60 studiepoeng i ledelsesfag, og har lest en haug med litteratur. Så hvorfor tror jeg at dette kurset virker? Jo, fordi det er konkret. Og vi må gjøre lekser. Faktisk veldig gode oppgaver (sa den etter hvert veldig kresne læreren). Dessuten, her treffer jeg mange andre damer (ja, for det er mest damer) som er i samme situasjon. Enten at de skal starte egen bedrift, eller at de skal lære å få bedriften synlig på nettet. I helga hørte jeg foredrag av noen av Norges beste på det å være synlig, så jeg tror nok det skal være mulig å lære noe her. Ikke minst at de hører til samme nettverket som meg, slik at jeg ved å være aktiv på deres blogger og hjemmesider vil gjøre meg selv litt mer synlig. Og jeg ville vel aldri kommentert på Trine Grung sin blogg før helga! Men nå har jeg gjort det, du kan se kommentaren  her. Les artikkelen også!

Ok, man skal gi kreditt til den som fortjener det, og du kan lese mer om dama jeg snakker om, Gry Sinding, her: SDD. Anbefaler alle som vil lære noe og liker mennesker med EKTE energi å få gratisvideoene tilsendt. Denne dama leverer, og blir det for mye av det gode, klikker du bare "unsubskribe" i en av mailene. Advarsel: Dette er ikke for pingler......

Så, hvor skal en starte med å bli en leder, da? "Alt sitter i hodet" er blitt en populær ting å hevde nå. Og ja, det meste sitter i hodet. Læring er definert som endring av adferd. Og å endre på noe er ofte smertefullt på en eller annen måte. Første steg mot å bli en leder er derfor å finne en ting, og bare en, å endre på. Så må man øve seg på det. I morgen eller neste uke blir det en ny ting. Og jeg skal øve meg på å finne ting jeg greier å gjennomføre. Jeg har bestemt meg for å begynne med å gå tur. Akkurat nå regner og blåser det, men "liten vovve" og jeg skal på lufting i dag. Det trenger vi.

Antonio, verdens fineste volpis


Hva har DU tenkt å begynne med? Skriv kommentar og del gjerne. Det man forteller til andre forplikter mer enn det en bare tenker, så da har vi tatt ett steg mot endring sammen.

Ha en flott uke!

Gro










Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar